torsdag 15 januari 2015

Trafikplats Lomma E6

Igår kväll cyklade jag ner till Trafikplats Lomma vid E6 och v. 103. Jag har länge letat och funderat på var man kan stå om man vill fotografera bilarna på motorvägen, avfarterna och bron. Till sist hittade jag en bra plats.

Denna typ av fotografering är tacksam denna årstid - Det är mörkt när det är som mest trafik på vägen, bilderna är tagna mellan 1800-1900 och då var det mörkt som natten ute.

Jag fotograferar med lång slutartid för att få så kallade Light Rails dvs. allt ljus i bilden blir till streck, i mitt fall alla fordon som passerade.

Bild 1 - Motorvägen och på/avfarten


De inställningar jag använde på kameran var följande:
Bländartal: f/13
Exponeringstid: 200 sek
ISO: 100
Brännvidd: 17 mm
Övrigt: Stativ och fjärrutlösare

Bild 2 - Denna bild blev jag mest nöjd med; stjärnor, Light Rail och en härligt belyst bro. Här fick jag öka bländaren och kunde inte använda längre tid än 20 sek för att få stjärnorna stilla.


De inställningar jag använde på kameran var följande:
Bländartal: f/2,8
Exponeringstid: 20 sek
ISO: 200
Brännvidd: 17 mm
Övrigt: Stativ och fjärrutlösare

2 kommentarer: